Dinsdag 13/06/2017 besluiten wij een Osmosea New 12 ES watermaker bij Sailfish Marine te bestellen.
Maandag 26/06/2017 is de factuur door ons via PayPal betaald en wordt de watermaker verwacht.
Op Zaterdag 08/07/2017 blijkt dat de watermaker niet uit Engeland komt, maar direct uit de fabriek in Italië. Daar moet deze blijkbaar nog gebouwd worden, want het is nog niet verzonden naar Las Palmas, Gran Canaria.
Op woensdag 19/07/2017 wordt de watermaker vanuit Italie naar Gran Canaria verstuurd.
Uiteindelijk ontvangen we (via onze Beta Motor dealer uit Las Palmas) op 18/08/2017 een kist met de watermaker. Helaas niet een extra pakket filters waar we om gevraagd hebben en voor betaald.
Twee maanden na onze bestelling en betaling!!
Over het niet compleet zijn van de bestelling sturen we sailfish direct een mail.
Omdat we na een week geen antwoord krijgen van sailfish maken we deze incompleetheid van de bestelling aanhangig bij PayPal.
Zondag 27/08/2017 reageert Sailfish met een keuze: alsnog de filters naar Las Palmas versturen of de waarde van het pakket teruggestort.
We kiezen voor het laatste, het risico is te groot dat we niet meer in Las Palmas zijn als de filters zijn binnengekomen.

Op 28/12/2017 nemen we de watermaker in gebruik en worden de eerste liters vers drinkwater geproduceerd.
Met een onderbreking op de Gambia rivier, werkt de watermaker tot eind april goed. Helaas begint het water dan een beetje zout te proeven.

Op 07/05/2018 sturen we een mail naar Sailfish Marine dat het geproduceerde water van de watermaker zout smaakt en dat de opbrengst laag is. Er worden een aantal oplossingen gegeven:
- Spoel de watermaker door met water.
- Het membraan schoonmaken met een alkaline cleaner.
Helaas lost dit niets op.

Op 31/05/2018 meldt Sailfish dat de fabriek in Italie graag de watermaker terug wil ontvangen om deze gratis te repareren. Helaas zijn de verzendkosten voor ons.
In Palmeira, Sal sturen wij op 12/06/2018 de High pressure amplifier met membraan op naar Italie. Gewicht 17 kg en verzendkosten 160 euro.
Helaas wordt het pakket door de douane in Italie tegengehouden omdat er geen factuur bij zit.
Ik maak op 25/06/2018 een proforma factuur met een bedrag van 150 euro.
OP 29/06/2018 wordt de watermaker afgeleverd bij de fabriek in Italie met invoerkosten van 67 euro.
De watermaker wordt ‘gerepareerd’ en op 12/07/2018 naar Praia, Santiago met DHL verzonden. Ook zal er een aantal spare parts van de watermaker voor een bedrag van 190 euro meegestuurd. Verzendkosten 400 euro. Alleen een gebroken O-ring en een klep in de high pressure amplifier wordt vervangen. Helaas wordt er niet over het zoute water gemaild.

Op woensdag 25/07/2018 kunnen we de watermaker bij de douane ophalen. Helaas moeten we wel een bedrag van 270 euro betalen. Bij het uitpakken blijken de spare parts er niet bij te zitten.
Op donderdag 26/07/2018 sluiten we de watermaker weer aan. Na 15 minuten doorspoelen gaan we proberen zoet water te maken. HELAAS; de watermaker geeft nog steeds erg zout water.

Volgens de fabriek in Italie gaf de watermaker bij hun zoet water.
Dus bij ons geeft de watermaker zout water, na verscheping naar Italie geeft hij zoet water, en dan weer bij ons terug geeft de watermaker weer zout water. Dat geloof je toch niet!!!

Op maandag 30/07/2018 wordt op onze vraag: Wat is de technische oorzaak dat er zout water uit de zoet water uitgang komt? geantwoord: Het membraan is stuk of een O-ring in de membraanbehuizing is stuk.
Op onze vraag waarom dat niet is gecontroleerd, wordt geantwoord dat dit toch niet in de garantie valt en dus geen zin heeft om te maken/controleren!

Op 01/08/2018 vragen wij aan Osmosea of ze de al betaalde spare parts met een nieuw memebraan naar ons toe kunnen sturen.
Op 03/08/2018 wordt de spare part kit naar Praia gestuurd zonder membraan. Osmosea verteld ons dat we voor een membraan maar contact met de dealer Sailfish moeten opnemen

Dus op 07/08/2018 vragen we aan Sailfish een nieuw membraan. Sailfish antwoord op 09/08/2018 dat deze niet op voorraad is en pas half oktober verwacht wordt.

Op maandag 13/08/2018 kunnen we in Praia de spare parts ophalen. Dit blijkt een klein zakje te zijn met een aantal O-ringen.
Oringen Hiervoor hebben we 190 euro moeten betalen?!?

Gelukkig kunnen we in Nederland wel een membraan kopen die we op 24/09/2018 installeren.

Met als resultaat weer vers zoet water uit de watermaker.